Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama

Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama, Masyarakat Melayu Islam sudah sinonim dengan seni mempertahankan...

Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama

Masyarakat Melayu Islam sudah sinonim dengan seni mempertahankan diri sehingga ia menjadi darah daging yang tidak dapat dipisahkan. Bahkan, nama-nama pahlawan Melayu yang mempertahankan ugama dan negara dari penjajah telah meniti dibibir turun temurun seperti Mat Kilau, Tok Gajah, Tok Janggut, Datuk Maharajalela, Tuan Guru Hj Abdul Rahman Limbong dan lain-lain lagi.

Beberapa hari lepas saya sempat menghadiri majlis penutup kursus latihan parang anjuran Persatuan Seni Silat Gayong Johor. Saya rasa bertuah kerana dapat menghadiri majlis ini; khususnya pertemuan dengan Pengerusi Majlis Gurulatih PSSG Johor, Guru Jazwan Kahar yang pernah masuk dalam rancangan Fight Masters Silat, National Geographic.

Seni mempertahan diri sama ada dengan senjata atau tanpa senjata, bukan saja satu budaya yang mesti dipertahankan, bahkan ianya salah satu tuntutan ugama untuk disuburkan dalam masyarakat.

Masyarakat kita selalu ditanam dengan mafhum hadis Nabi S.A.W bahawa syurga itu di bawah tapak kaki ibu. Mereka lupa bahawa di sana ada hadis juga yang mafhumnya; syurga itu di bawah bayang-bayang pedang. Bahkan juga di sana terdapat hadis; saranan Nabi S.A.W supaya mengajar anak-anak aktiviti lasak dan seni persenjataan.

Pun begitu perkara ini tidak mengambarkan Islam adalah agama ganas sebagaimana tuduhan sesetengah pihak apabila membicarakan topik jihad dan peperangan; termasuk persiapan untuk berperang. Konsep jihad begitu luas di mana membawa erti bersungguh atau bersabar di dalam memikul tanggungjawab ugama. Islam mendahulukan damai dan mengambil perang sebagai jalan terakhir.

Sekalipun Islam menyarankan umatnya untuk berperang, akan tetapi peperangan di dalam Islam mempunyai cara, kaedah, syarat dan adab-adabnya. Setiap kali Nabi S.A.W mengutuskan Sahabat-sahabatnya ke medan perang, Baginda berpesan jangan sekali-kali membunuh kanak-kanak, orang tua, perempuan dan paderi-paderi di dalam rumah ibadah mereka.

Di saat umat Islam dilabel sebagai pengganas; sebenarnya mereka adalah mangsa keganasan. Sekitar tahun 1990-an umat Islam di Balkan menjadi mangsa keganasan Serbia sehingga mengorbankan lebih dari 200 ribu nyawa. Umat Islam di Palestin - termasuk Kristian - menjadi mangsa keganasan Regim Zionis dari tahun 1948 sehingga sekarang. Puluhan ribu umat Islam Arakan di Myanmar menjadi mangsa keganasan fanatik Buddha yang tidak berkesudahan.

Sesetengah pihak di Barat menuduh Islam tersebar dengan pedang. Walhal realitinya kebanyakan negara-negara yang dibuka oleh Islam adalah dengan jalan dakwah. Tidak dengan peperangan seperti wilayah nusantara yang mempunyai jumlah umat Islam paling ramai. Malah sejarah membuktikan sebaliknya berlaku apabila tentera Sepanyol mendarat di wilayah Amerika Selatan, mereka memberikan kata dua kepada penduduknya; sama ada kamu menerima pedang kami atau kamu menerima ugama kami.

Islam sendiri menyuruh kita mempertahankan ugama, nyawa, akal, maruah dan harta. Bermakna Islam memadukan jasad dan roh agar kekuatan tersebut dimanfaatkan kepada lima kepentingan yang dinyatakan itu.Kerana itu para pengamal seni mempertahankan diri jangan terheret oleh dogma ketakutan dan pasif lantaran tuduhan-tuduhan seperti ini. Sedangkan kalian berada di satu martabat jika meletakkan niat ilmu persilatan yang ditimba untuk ugama. Tidak mudah mempersiapkan jasad dan roh seperti yang dilakukan anggota seni mempertahankan diri.

Oleh itu, kekal dan teruskan ia menjadi ilmu yang diwarisi atas semangat dan tuntutan ugama dengan dipersiapkan penuh kesungguhan (jihad). Abaikan tuduhan-tuduhan yang memanah, sebaliknya amalkan secara benar mengikut ajaran Islam dan menurut disiplin diterapkan. Kerana disebalik segala rekayasa memburukkan ugama ini, hakikatnya Islam adalah ugama yang tertegak dengan hujah nyata dan jelas di mana ia lebih tajam dari mata-mata pedang.

Muhammad Khalil Abdul Hadi
Timbalan Ketua DPPM
4 Safar 1438H / 3 November 2016M

COMMENTS

Name

Al Quran,26,Doa,26,Dulu-dulu,24,Ilmu,80,Jampi,8,Koleksi,87,Pendinding,20,Persilatan,30,Perubatan,6,Petua,10,Pusaka,25,Rezeki,2,Zikir,9,
ltr
item
Koleksi Ilmu Dulu-Dulu: Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama
Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama
Seni Mempertahan Diri: Satu Tuntutan Ugama, Masyarakat Melayu Islam sudah sinonim dengan seni mempertahankan...
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkNeB3-BYsue5CzTlNtJYTHJ44jSc-H3OrzoZnjx0gtdwWblEwangjKualrA9q1KFO3J34umrOZGKYStKq1QYSxA3zhfME3E392QE7X_kPOGGQkGX2Yw2_uQza2_k-Brd-uM9Axl5JLVk/s640/seni+mempertahankan+diri+satu+tuntutan+agama.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkNeB3-BYsue5CzTlNtJYTHJ44jSc-H3OrzoZnjx0gtdwWblEwangjKualrA9q1KFO3J34umrOZGKYStKq1QYSxA3zhfME3E392QE7X_kPOGGQkGX2Yw2_uQza2_k-Brd-uM9Axl5JLVk/s72-c/seni+mempertahankan+diri+satu+tuntutan+agama.jpg
Koleksi Ilmu Dulu-Dulu
https://koleksiilmudulu2.blogspot.com/2016/11/seni-mempertahan-diri-satu-tuntutan.html
https://koleksiilmudulu2.blogspot.com/
https://koleksiilmudulu2.blogspot.com/
https://koleksiilmudulu2.blogspot.com/2016/11/seni-mempertahan-diri-satu-tuntutan.html
true
7831585522844739872
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content